PENGENALAN
laman ini dibangunkan bagi memenuhi kehendak subjek CMT 3112 iaitu Sejarah Media Baru. ini bagi menyempurnakan subjek wajib bagi pelajar multimedia semester 5, Fakulti Teknologi Kreatif dan Warisan di Universiti Malaysia Kelantan (UMK).
Subjek ini diajar oleh Encik Jasni bin Dolah. Subjek ini menitikberatkan tentang peranan yang dimainkan oleh sejarah media baru dalam membantu penghasilan karya seni digital dari segi estetika, strategi, trend dan aspirasi sosio-budayanya. latihan-latihan yang bakal diberi akan berpandukan kepada perkembangan sejarah media baru dan kesesuaian penggunaan teknologi dalam menghasilkan karya seni digital.
1) SEJARAH MEDIA BARU
Media baru adalah istilah yang dimaksudkan untuk mencakup kemunculan digital, komputer, atau jaringan teknologi informasi dan komunikasi di akhir abad ke-20. Sebagian besar teknologi yang digambarkan sebagai “media baru” adalah digital, seringkali memiliki karakteristik dapat dimanipulasi, bersifat jaringan, padat, mampat, interaktif dan tidak memihak. Beberapa contoh boleh didapati Internet, website, komputer multimedia, permainan komputer, CD-ROMS, dan DVD. Media baru bukanlah televisyen, filem, majalah, buku, atau publikasi berbasis kertas.
Media baru adalah media yang berkembang pada era komunikasi interaktif. Secara karakteristik, media baru adalah media yang baru sama sekali sebagai bahagian dari lompatan sejarah umat manusia seperti yang pernah terjadi pada kelahiran mesin cetak. Akan tetapi seperti sebuah alat transformasi, kehadiran media baru tidak serta merta menghapus penggunaan media cetak, telekomunikasi maupun interpersonal. Seperti kehadiran pesawat yang tidak serta merta menghilangkan fungsi kereta api.
Menurut McQuail, media baru adalah tempat dimana saluran pesan komunikasi satelit meningkatkan penggunaan jaringan kabel dan komputer. Semakin ramai penggunaan dalam proses komunikasi yang semakin meningkat; semakin seringnya terjadi komunikasi interaktif (dua sisi); dan juga meningkatnya darjat fleksibiliti untuk menentukan bentuk dan kandungannya melalui digitalisasi dari pesanan.
Rujukan
2) PENGGUNAAN TEKNOLOGI KOMPUTER APPLE DALAM PENGHASILAN KARYA
PENGASAS APPLE COMPUTER
Steven Paul "Steve" Jobs (24 Februari 1955 – 5 Oktober 2011) ialah seorang usahawan dan pencipta berbangsa Amerika Syarikat. Beliau merupakan pengasas pengerusi, dan bekas CEO of Apple Inc. Jobs juga pernah menjadi ketua pegawai eksekutif Pixar Animation Studios dan juga menganggotai lembaga pengarah The Walt Disney Company pada tahun 2006, setelah Pixar dibeli oleh Disney. Beliau dihargai sebagai penerbit eksekutif dalam filem Toy Story (1995).
Pada akhir 1970-an, Jobs bersama Steve Wozniak (pengasas bersama Apple), Mike Markkula, dan lain-lain, mereka, membangunkan, dan memasarkan salah satu barisan komputer peribadi yang berjaya di pasaran, iaitu siri Apple II. Pada awal 1980-an, Jobs merupakan antara mereka yang julang kali melihat potensi komersil antara muka grafik pengguna pacuan tetikus yang membawa kepada lahirnya Macintosh. Sejarah perniagaan Jobs telah banyak berbakti kepada imej simbolik seseorang usahawan Silicon Valley yang idiosinkratik dan individualistik, menekankan kepentingan reka bentuk serta memahami peranan penting yang dimainkan oleh estetika dalam menarik perhatian umum. Beliau disanjungi kerana jasanya memajukan pembangunan keluaran-keluaran yang berguna dan anggun pada masa yang sama. Pada 24 Ogos 2011, Jobs mengumumkan perletakan jawatannya sebagai KPE Apple dan bakal digantikan oleh Tim Cook. Atas permintaan beliau, Jobs dilantik sebagai Pengerusi lembaga pengarah Apple.
Pada 5 Oktober 2011, Apple mengumumkan bahawa Steve Jobs meninggal dunia pada usia 56 tahun.
SUMBANGAN TEKNOLOGI APPLE COMPUTER
MacIntosh pertama yang dikenal sebagai MacIntosh 128K
Komputer Macintosh – Komputer pertama Macintosh dilancarkan pada tahun 1984. Rangkaian computer tersebut kemudiannya berkembang kepada beberapa model lain termasuklah computer meja, iMac, dan computer riba canggih MacBook.
iPod – Diperkenalkan pada 2001, gajet tersebut merevolusikan hiburan menerusi pemain muzik digital. Antara model yang popular ialah iPod Touch MP3 yang lengkap dengan skrin sentuh.
iTunes Store – Dilancarkan pada tahun 2003, ia merupakan kedai maya Apple yang menjual muzik, filem, dan program televisyen untuk computer, telefon serta peranti keluaran Apple.
IPhone - Apple memperkenalkan telefon pintar iPhone pertamanya pada tahun 2007. iPhone menggabungkan ciri-ciri yang ada pada iPod dan sambungan internet dalam sebuah telefon pintar bersama skrin sentuh yang kemudian pantas menjadi pilihan pengguna di seluruh dunia.
App Store – Apple mula membenarkan pembuat aplikasi dari luar menghasilkan aplikasi untuk iPhone dan iPod Touch pada tahun 2008. App Store kini mengandungi lebih 150 000 aplikasi yang menawarkan pelbagai fungsi.
iPad – Pada April 2010, Apple merevolusikan era computer peribadi menerusi computer tablet yang hanya sebesar lembaran sekeping kertas – AFP.
Rujukan
Wikipedia Ensiklopedia Bebas. Steve Wozniak. Diperoleh pada Oktober 10, 2011. daripadahttp://ms.wikipedia.org/wiki/Steve_Wozniak
http://id.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc.
http://id.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc.
3) KESAN PENGGUNAAN MEDIA BARU DALAM PENGHASILAN KARYA DARI SEGI IDEA, REKAAN, TIRUAN DAN HAKMILIK CIPTA
Penggunaan media baru amat memberi kesan dalam kehidupan harian manusia. kesan yang paling nyata adalah dari segi penghasilan karya rekaan, tiruan, hak milik atau idea sendiri. penghasilan karya yang berkembang melalui idea contohnya dapat digambarkan dengan menggunakan perisian seperti maya, adobe illustrator. adobe photoshop, anime pro, flash dan sebagainya.
Autodesk Maya:
Adobe Systems Incorporated:
merupakan perisian komputer Amerika syarikat yang ditubuhkan pada 1982 dan beribu pejabat di San Jose, California, Amerika Syarikat. Syarikat itu mempunyai sejarah tertumpu kepada penciptaan multimedia dan produk perisian kreatif, dengan penglibatannya yang lebih terkini ke arah pembangunan perisian aplikasi Internet.
contoh penghasilan karya melalui penggunaan maya:
IDEA
REKAANPenggunaan media baru dapat membantu pengkarya mempersembahkan karya-karya kepada umum. Misalnya seperti, Nam June Paik seorang pemuzik, saintis, jurutera dan pelukis menghasilkan sebuah karya yang dianggap pengasas kepada teknologi baru. Karya awalnya bertajuk 'Global Groove' (1960), memperlihatkan suatu teknik yang menarik dengan menggunakan persembahan seni melalui video yang ditayangkan melalui layar televisyen.
Pada tahun 1973, Ed Emshwiller merupakan pengasas kepada seni menggunakan komputer video. Karya beliau pertama bertajuk 'Scape- Mate' telah menunjukkan suatu pergerakan imej dengan lenggok tarian dengan skema warna kehijauan. Pergerakan yang memakan masa 30 minit memberi kesan dramatik dalam karyanya.
Pada tahun 1973, Ed Emshwiller merupakan pengasas kepada seni menggunakan komputer video. Karya beliau pertama bertajuk 'Scape- Mate' telah menunjukkan suatu pergerakan imej dengan lenggok tarian dengan skema warna kehijauan. Pergerakan yang memakan masa 30 minit memberi kesan dramatik dalam karyanya.
Pereka-pereka grafik menggunakan digital grafik dalam penghasilan karya mereka seperti poster, bunting, banner dan sebagainya. Penggunaan media baru seperti papan grafi kmemudahkan parapelukis grafik menghasilkan karya-karya mereka yang berbagai. Misalnya seperti Ismail Zain, Hasnul Jamal. Saidon serta beberapa pelukis yang lain menjadikan media baru sebagai medium untuk mengetengahkan 'subjek matter' yang relevan dalam karya seni mereka. Pada tahun 1983, Kamarulzaman Md Isa iaitu seorang pensyarah rekabentuk industri, Uitm telah mempamerkan sebuah karya di luar lingkaran karya biasa dengan menggunakan media baru iaitu komputer sebagai bahan. Pada peringkat awal beliau menggunakan bahasa pengaturcaraan BASIC di atas pelantar komputer Apple Ile dengan kapasiti RAM 64kb menghasilkan karya imejan. Setahun kemudian beliau menghasilkan karya 'self potrait' dengan menggunakan komputer di atas pelantar 'Commodore 64'. Ismail Zain menggunakan imej berkomputer melalui cetakan dot matric. Hasnul Jamal Saidon mengutarakan karya-karya beliau dalam bentuk elektronik dan memperhebatkan dengan idea E-art. Pereka-pereka grafik juga menggunakan digital grafik dalam penghasilan karya mereka seperti poster, bunting, banner dan sebagainya. Kesemua hasil karya mereka ini dicetak dengan menggunakan mesin percetakan elektronik iaitu salah satu alat media baru. Dalam penghasilan rekaan karya digital pula, penggunaan media baru seperti papan grafik memudahkan para pelukis grafik menghasilkan karya-karya mereka yang unik dan estetika terutamanya dalam penghasilan lukisan digital.
TIRUAN DAN HAKCIPTA
Internet memberi kesan negatif di mana pengguna boleh mendownload secara percuma dan menyalahgunakan hasil seni pengkarya. Ini membolehkan terhasilnya cd dan vcd cetak rompak. Namun begitu terdapat 'Akta Hak Cipta 1987'. Akta ini diwujudkan bagi melindungi pengkarya seperti komposer muzik, pengarah filem, pereka fesyen, arkitek dan pereka animasi daripada sebarang peniruan atau pencerorobohan terhadap karya seni mereka.
Rujukan
http://azemi09.wordpress.com/2010/06/10/esei-kesan-penggunaan-telefon-bimbit-kepada-golongan-remaja/
http://en.wikipedia.org/wiki/Autodesk_Maya
http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Systems
4) 2 MEDIUM DALAM TEKNOLOGI MEDIA BARU YANG PALING BERKESAN UNTUK MENGHASILKAN SESUATU IDEA ATAU KARYA
IPAD (APPLE)
Developer | Apple Inc. |
---|---|
Manufacturer | Foxconn (on contract)[1] |
Release date | Wi-Fi model (U.S.): April 3, 2010[2][3] Wi-Fi + 3G Model (U.S.): April 30, 2010[4] International: May 28, 2010[5] iPad 2 (U.S.): March 11, 2011[6] iPad 2 (international): March 25, 2011 |
Units sold | 39.85 million (as of 24 September 2011) |
Operating system | 5.0.1 Released November 10, 2011 |
CPU | 1st Generation 1 GHz Apple A4 2nd Generation 1 GHz Apple A5 |
Storage capacity | 16, 32, or 64 GB flash memory |
Memory | 1st Generation 256 MB DDR RAM 2nd generation 512 MB DDR2 RAM |
Display | 1024 × 768 px 132 PPI 4:3 aspect ratio 9.7 in (250 mm) diagonal XGA, LED-backlit IPS LCD[13] |
Graphics | 1st generation PowerVR SGX 535 GPU 2nd generation PowerVR SGX543MP (cores: 2–4)[citation needed] |
Input | Multi-touch screen, headset controls,proximity and ambient light sensors, 3-axis accelerometer, digital compass 2nd Generation adds: 3-axis gyro |
Camera | 1st Generation: None 2nd Generation: Front-facing and 720p rear-facing |
Connectivity | Wi-Fi (802.11 a/b/g/n) CDMA model also includes:CDMA/EV-DO Rev. A (800, 1900 MHz)Bluetooth 2.1 + EDR GSM models also include: UMTS / HSDPA (850, 1900, 2100 MHz)GSM / EDGE(850, 900, 1800, 1900 MHz) |
Online services | iTunes Store, App Store, MobileMe,iBookstore |
Dimensions | 1st generation 9.56 in (243 mm) (h)7.47 in (190 mm) (w) .5 in (13 mm) (d) 2nd generation 9.5 in (240 mm) (h) 7.31 in (186 mm) (w) .34 in (8.6 mm) (d) |
Weight | Wi-Fi model: 1.5 lb (680 g) Wi-Fi + 3G model: 1.6 lb (730 g) 2nd Generation: 1.325 lb (601 g) |
Related articles | iPhone, iPod touch (Comparison) |
Website | apple.com/ipad |
Dua mdium baru yang saya pilih di mana paling mudah digunakan untuk menghasilkan sesuatu karya adalah sepeti iPad APPLE dan komputer iMAC. saya memilih dua medium tersebut kerana banyak perubahan terkini yang telah dilakukan oleh Apple. Keluaran Apple juga bebas daripada ancaman virus.
IPad adalah selaras komputer tablet yang direka bentuk, dibangunkan dan dipasarkan oleh Apple Inc, terutamanya sebagai platform untuk media audio-visual termasuk buku, terbitan berkala, filem, muzik, permainan, dan kandungan web . IPad diperkenalkan pada Januari 27, 2010 by ketika itu Ketua Pegawai Eksekutif Apple Steve Jobs. Saiz dan kejatuhan berat badan di antara orang-orang yang telefon pintar kontemporari dan komputer riba. IPad menjalankan sistem operasi yang sama dengan iPod Touch dan iPhone dan boleh menjalankan aplikasi sendiri serta aplikasi bawah. Tanpa pengubahsuaian, iPad hanya akan menjalankan program-program yang diluluskan oleh Apple dan diedarkan melalui App Store Apple (kecuali program yang berjalan di dalam pelayar web iPad).
Seperti iPhone dan iPod Touch, iPad dikawal oleh paparan Multitouch berlepas dari komputer tablet yang paling sebelumnya, yang menggunakan tekanan dicetuskan stylus-serta papan kekunci maya pada skrin sebagai ganti papan kekunci fizikal. IPad menggunakan sambungan Wi-Fi untuk mengakses rangkaian kawasan setempat dan Internet. Sesetengah model juga mempunyai antara muka rangkaian wayarles 3G yang boleh menyambung HSPA atau EV-DO rangkaian data dan Internet. Peranti diuruskan dan segerakkan oleh iTunes yang dijalankan pada komputer peribadi melalui kabel USB. Apple mengeluarkan iPad yang pertama pada bulan April 2010, dan menjual 3 juta peranti dalam 80 hari. Dalam 2010, Apple menjual 14.8 juta iPads di seluruh dunia, yang mewakili 75 peratus daripada jualan PC tablet akhir tahun 2010.
Pennggunaan Ipad dapat memudahkan kerja dilakukan dengan pantas tanpa perlu membuang masa membuka komputer. Hasil karya juga dapat mudah diupload daripada internet.
IMAC
Manufacturer | Apple |
---|---|
Operating system | Mac OS X Lion |
CPU | Intel Core i5 Intel Core i7 |
Storage capacity | 500 GB/1 TB/2 TB SATA HD Secondary 256 GB SSD |
Memory | 4 GB – 16 GB 1333 MHz DDR3RAM |
Connectivity | 802.11n (a/b/g compatible) Wi-Fi 10/100/1000BASE-T Gigabit Ethernet Bluetooth 2.1 + EDR FireWire 800 port 4 USB 2.0 ports SD/SDXC card slot 1 Thunderbolt port (21.5" iMac) 2 Thunderbolt ports (27" iMac) IR receiver |
Online services | iCloud |
Dimensions | "21.5 inch" ("54.61 cm"): 17.75 × 20.8 × 7.42 in (45.09 × 52.83 × 18.85 cm) "27 inch" ("68.58 cm"): 20.4 × 25.6 × 8.15 in (51.82 × 65.02 × 20.70 cm) |
Weight | "21.5 inch" ("54.61 cm"): 20.5 pounds (9.30 kg) "27 inch" ("68.58 cm"): 30.5 pounds (13.84 kg) |
Website | www.apple.com/imac |
IMac adalah pelbagai all-in-one Macintosh desktop komputer yang dibina oleh Apple. Ia telah bahagian utama penawaran desktop pengguna Apple sejak diperkenalkan pada tahun 1998, dan telah berkembang melalui lima bentuk yang berbeza.Dalam bentuk asalnya, iMac G3 mempunyai satu gam-drop atau kelihatan berbentuk telur, dengan monitor CRT, terutamanya yang disertakan dengan kes, plastik berwarna dan lut, yang segar awal dengan reka bentuk sleeker terkenal optik dimuatkan slot memandu. Semakan kedua utama, iMac G4, berpindah reka bentuk asas hemisfera yang mengandungi semua komponen utama dan monitor LCD pada lengan yang bebas bergerak yang melekat padanya. Semakan utama ketiga / keempat, iMac G5 dan iMac Intel meletakkan semua komponen serta-merta di sebalik paparan, mewujudkan reka bentuk nipis bersatu yang tilts hanya atas dan ke bawah pada logam asas mudah. IMac semasa saham bentuk yang sama seperti model sebelumnya, tetapi adalah lebih nipis dan menggunakan anodized aluminium dan panel kaca seluruh depan. Di samping itu, ia juga menambah slot SDXC secara langsung di bawah slot-loading SuperDrive. Lebih baru versi boleh didapati dengan pemacu keadaan pepejal bukan cakera keras. Ciri-ciri versi terbaru pemproses Intel quad-core merentasi garisan, 1 (pada 21,5 ") atau 2 (di 27") Thunderbolt pelabuhan, dan kamera FaceTime HD, ciri-ciri yang diperkenalkan pada awal 2011 MacBook Pro kemas kini.
iMac dapat menginstall pelbagai software untuk menghasilkan karya seni seperti ulead, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Premiere dan sebagainya.
BLOG
Secara umumnya, blog yang tipikal mengandungi teks dan imej serta pautan ke blog, laman web atau media lain yang berkaitan dengan sesuatu isu yang dibincangkan. Blog boleh diklasifikasikan kepada beberapa bahagian bergantung kepada tumpuan penggunaannya. Antaranya ialah seperti berikut :
i. Blog teks : Blog yang menumpukan teks atau penulisan.
- Blog foto : Blog yang menumpukan gambar foto.
- Blog MP3 : Blog yang menumpukan muzik.
- Vlog : Blog yang menumpukan video.
- Pempodkasan : Blog yang menumpukan audio.
Selain daripada itu, blog juga boleh dikelaskan berdasarkan fokus perbincangan yang diutarakan, misalnya isu politik tempatan dan luar negara, berita tempatan, perangkaian sosial, perkongsian resepi, sukan, hiburan dan sebagainya. Justeru itu ia dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti diari dalam talian, blog korporat, blog usaha sama, blog politik, blog projek, blok pendidikan dan banyak lagi.
Ada beberapa cara mudah untuk mengenali ianya adalah blog, yang pertama blog mempunyai ruangan komen untuk para pengunjung memberikan komen. Ada juga yang sering menganggap blog amanz.my (sebagai contoh) adalah laman web, padahal ia sebenarnya sebuah laman blog. Kedua, biasanya blog mempunyai logo atau header, jika anda menekar pada header tersebut samaada ianya teks atau gambar ia tetap membawa anda ke homepage. Ketiga blog biasanya dikemaskini dengan lebih kerap berbanding laman web dan biasanya turutan blog ada menurut urutan krolonogikal entri tersebut dibina.
LAMAN WEB
laman web boleh dikategorikan sebagai satu perantaraan atau medium yang menghubungkan pelayar internet dengan pemilik laman web. Pemilik laman web boleh terdiri daripada individu, kumpulan syarikat atau sesiapa sahaja. Ia boleh didefinisikan sebagai satu koleksi fail web yang mengandungi pelbagai tajuk termasuklah fail permulaan yang dikenali sebagai homepage. Sebagai contoh, kebanyakan syarikat, organisasi atau individu ada mempunyai “Alamat Laman Web” atau dikenali sebagai IP Address seperti : www.ibm.com, www.lhdn.gov.my dan sebagainya.
Selain itu, laman web juga menggunakan teknologi hiperteks secara meluas yang merupakan bahagian daripada dokumen atas talian yang mana, apabila dipilih oleh pengguna ia akan terus membawa pengguna ke dokumen yang berkaitan. Teknik hiperteks ini membolehkan maklumat dikumpulkan sebelum ia dihubungkaitkan dalam satu struktur tautan multidemensi yang sesuai untuk dipersembahkan.
Fungsi laman web bergantung kepada objektif pemilik laman web tersebut. Untuk seseorang individu, laman web peribadi mungkin hanya untuk kegunaan peribadi sahaja iaitu sekadar untuk suka-suka atau sebagai salah satu cara untuk menonjolkan diri agar mudah untk mendapatkan pekerjaan, menambahkan kenalan dan untuk merapatkan silaturrahim. Individu yang gemar merekabentuk laman web peribadi untuk mencuba teknologi web terkini seperti skrip terbaru yang canggih atau animasi Flash. Laman web juga digunakan untuk memaparkan dan menonjolkan identiti korporat sesuatu syarikat.
Pada zaman sekarang ini, sesebuah organisasi yang tidak mempunyai laman web sendiri mungkin akan turun nilainya pada pandangan mata orang ramai. Semakin banyak syarikat yang menjalankan perniagaan atau perdagangan secara internet sebagai salah satu strategi untuk memasarkan produk mereka.
Dalam era globalisasi, cara yang digelar e-dagang ini ternyata berkesan dalam meningkatkan hasil pendapatan syarikat disebabkan internet boleh dicapai di mana-mana sahaja dan peluang perniagaan adalah tidak terhad dan melangkaui sempadan. Dari segi domain pula, jika ada terjumpa domain dot com, dot net dan lain-lain dot tidak semestinya ia adalah laman web. Kerana ada juga blog yang pemiliknya telah menukarkan ia menjadi domain berbayar dan bukan lagi seperti sub domain free di blogspot dan wordpress.
Rujukan
No comments:
Post a Comment